
رامي إمام وأحمد مراد يكشفون مفاجآت في حفل اعلان الفائزين بجائزة القلم الذهبي
بدأ منذ قليل توافد الكتاب وكبار الاعلامين والنقاد إلى
وذلك في المملكة العربية السعودية بالرياض، والتي تشجع عدد من الكتاب على تحويل روايتهم إلى أعمال سينمائية ضخمة.
توافد الكتاب والمخرجين والنقاد في حفل جائزة القلم الذهبي
وقال الصحفي مجدي الجلاد عن حفل جائزة القلم الذهبي: شوفنا من خلاله أن الابداع موجود بس محتاج تشجيع وبعد الدورة الأولى من الحفل متأكد أن الابداع هيزيد اكتر.
بينما قال المخرج رامي إمام عن مسابقة جائزة القلم الذهبي وفقا لما رصده موقع
خلال لقاءه مع الإعلامي عمرو أديب: تشجيع الناس على تحويل الرواية إلى فيلم شيء مشجع جدا يخلي الكاتب عنده طاقة يكتب مرة واتنين وتلاتة، والغرب عندهم قدرة تحويل الراوية إلى فيلم شيء أساسي عندنا بيخافوا شوية ومع مسابقة الفيلم الذهبي دي فرصة أننا نشجع على الموضوع ده
فيلم الست وموسم صيد الغزلان.. أحمد مراد يكشف عن أعماله المقبلة
بينما أحمد مراد عن جائزة القلم الذهبي: دي أول جائزة هتربط بين الأدب والسينما وهيكون ملهم للعديد من الكتاب أنهم يكسبوا كويس.
أحمد مراد
وعن أعمالها الذي يحضر لها في الفترة الحالية: شغال على رواية موسم سيد الغزلان وفيلم الست أن شاءالله هينزل قريب وعلق عمرو أديب على هذا الأمر، قائلا: ربنا معاك والله يكون في عونك من الانتقادات.
تفاصيل جائزة القلم الذهبي
أطلقت هيئة الترفيه السعودية، بقيادة المستشار تركي آل الشيخ مشايلة تحت عنوان جائزة القلم الذهبي للأدب الأكثر تأثيرا، وذلك لإعطاء فرصة للشباب في الوطن العربي لعرض أفكارهم روايتهم واختيار 4 منهم لتحويلهم إلى عمل سينمائي فضلا عن قيمة مادية كبيرة تقدر بقيمة 740 ألف دولار.
وقال تركي آل الشيخ عن هذا الأمر: سعدنا منذ أكثر من 3 أيام أن تكون برعاية وزير الثقافة، ونسعى لتكون هناك مرحلة كاملة من الروايات والسيناريو للمحتوى العربي، مع الإنتاجات الضخمة، وهي مختلفة بتنوعها وأهدافها، والناتج اللي هيطلع منها سيكون فرصة لكل شاب ومن يكتب بالعربية في سن 18 فيما فوق، هذه فرصة إننا نطلع جيل جديد، أنا سعيد وإن شاء الله تنعكس في المستقبل على تطوير الشباب.

جرب ميزات الذكاء الاصطناعي لدينا
اكتشف ما يمكن أن يفعله Daily8 AI من أجلك:
التعليقات
لا يوجد تعليقات بعد...
أخبار ذات صلة

مصرس
منذ 2 ساعات
- مصرس
داليا مصطفى: لا أحب العمل في السينما لهذا السبب
كشفت الفنانة داليا مصطفى عن رؤيتها الفنية في اختيار أدوارها، مؤكدة أنها تسعى دائمًا إلى تقديم شخصيات جديدة ومختلفة، وتتجنب التكرار مهما كانت الظروف، مشددة على أهمية النص الدرامي وعمق الشخصية التي تقدمها. وأوضحت داليا مصطفى، في لقاء خاص مع الإعلامية شيرين سليمان، ببرنامج سبوت لايت، المذاع على قناة صدى البلد، قائلة: "بحاول دائمًا أختار حاجات مختلفة، ما بحاولش أكرر الشخصيات، على قد ما أقدر بعمل شخصيات جديدة، ودي مهمتي يعني، طول عمري ما بحبش أعمل شخصية متكررة أبدًا، وبحب أعيشها قوي، وشخصيات كتير قوي بتبقى قريبة جدًا من قلبي".اقرأ أيضا| محمد رمضان يحتفل بعيد ميلاده ال37 وسط أجواء عائلية دافئةوتحدثت داليا مصطفى، عن رأيها في السينما خلال الفترة الحالية، قائلة: "أنا بحب أعمل سينما حلوة، مش بحب أعمل أي حاجة، دلوقتي في أفلام كتيرة قوي مش قوية، فأنا مش عايزة أدخل في المنطقة دي، بما إني شغالة كويس قوي في الدراما التلفزيونية، فمش حابه أعمل في السينما حاجة تقللني".وفيما يتعلق بظاهرة "النمبر وان"، أكدت داليا أنها لا تعارض الفكرة، قائلة: "مش ضد أبدًا النمبر 1 نمبر 2، ده شيء طبيعي من قديم الأزل يعني، على فكرة في النجم الأول عادي، ده طبيعي، وحاجة ما تضايقش، بس الفكرة إنه مافيش حاجة بتتعرض ذات قيمة أقدر أنزل أعملها، بس هو ده السبب، لكن نجم أول ما عنديش أزمة معاها".وعن الأعمال الدرامية التي شاهدتها مؤخرًا، قالت داليا مصطفى: "اتفرجت بس مش كل المسلسلات، للأمانه اللي عجبني قوي (ولاد شمس) من الحاجات اللي اتفرجت عليها".وأكدت داليا مصطفى على أن الورق هو أساس الدراما التلفزيونية، قائلة: "الورق الورق الورق، دي أهم حاجة بالنسبة لي، لأن الدراما التلفزيونية قائمة على الورق، السينما مخرج الأول، لكن التلفزيون أساسي لازم يبقى الورق كويس، المخرج بعد كده، الدور نفسه يكون بيقول حاجة، لازم أقدم للناس حاجة جديدة على داليا، هي دي المعايير اللي بحاول أوصل لها".وتحدثت داليا مصطفى أيضًا عن وعيها الذاتي ومراحل تطورها الشخصي، موضحة: "أنا مقتنعة إن كل مرحلة وليها حلاوتها وجمالها، حتى وإن كان فيها بعض المشاكل. بس مؤخرا بقيت مستوعبة وفاهمة كويس قوي إن أي مشكلة بتحصل لي هي درس، مطالبة إن أنا أفهم منه المشكله دي حصلت لي ليه؟، وده يمكن الفترة الأخيره بقى عندي وعي شوية، أو فهم إنه لما بتحصل لي مشكله، أبقى قادره ما أقعدش وأتضايق، لازم أفهم هي المشكلة دي حصلت لي أنا ليه؟ إيه السبب؟".وتابعت داليا مصطفى قائلة: "أنا مقتنعة جدًا إن ربنا عمل ده علشان أطلع فايزة في الآخر، مش مجرد إنه هو بيعذبني أو بيضايقني أو بيتعبني، لا، هو عايز يخليني أوصل مرحلة تانية خالص من الفهم والوعي، فأنا شايفة إن أنا بعيش دلوقتي أفضل أيام حياتي، والحمد لله".وختمت داليا مصطفى حديثها برسالة عن أهمية الصحة النفسية وضرورة التحدث مع متخصصين أو أصدقاء، قائلة: "شايفه إنه أي حد في الدنيا لازم يروح كل فترة على الأقل لدكتور نفسي، يقعد يتكلم معاه، يقول له مشاكله، يساعده لأن الموضوع مش سهل إنك تمشي في الحياة لوحدك، ما تبقاش فاهم أنت ماشي في أي اتجاه، يعني أبعت مسج لحد: أنا عايزه أتكلم، بس عايزه أتكلم دي ممكن لو اتكلمت مع حد صاحبك، 8 دقائق بس مش أكتر من كده، هتريح أعصابك جدًا، تقول له على المشكلة بتاعتك".وأضافت داليا مصطفى قائلة: "الستات تحديدًا، الستات غير الرجالة، الرجالة بتبقى محتاجة إجابة واضحة وصريحة: أعمل إيه في واحد، اتنين، تلاتة، الستات لا.. الستات محتاجة تفضفض بس".


بوابة الفجر
منذ 3 ساعات
- بوابة الفجر
داليا مصطفى: «بأقدم شخصيات جديدة ومبكررش نفسي».. فيديو
كشفت الفنانة داليا مصطفى عن رؤيتها الفنية في اختيار أدوارها، مؤكدة أنها تسعى دائمًا إلى تقديم شخصيات جديدة ومختلفة، وتتجنب التكرار مهما كانت الظروف، مشددة على أهمية النص الدرامي وعمق الشخصية التي تقدمها. تصريحات داليا مصطفى وأوضحت داليا مصطفى، في لقاء خاص مع الإعلامية شيرين سليمان، ببرنامج سبوت لايت، المذاع على قناة صدى البلد، قائلة: "بحاول دائمًا أختار حاجات مختلفة، ما بحاولش أكرر الشخصيات، على قد ما أقدر بعمل شخصيات جديدة، ودي مهمتي يعني، طول عمري ما بحبش أعمل شخصية متكررة أبدًا، وبحب أعيشها قوي، وشخصيات كتير قوي بتبقى قريبة جدًا من قلبي". وتحدثت داليا مصطفى، عن رأيها في السينما خلال الفترة الحالية، قائلة: "أنا بحب أعمل سينما حلوة، مش بحب أعمل أي حاجة، دلوقتي في أفلام كتيرة قوي مش قوية، فأنا مش عايزة أدخل في المنطقة دي، بما إني شغالة كويس قوي في الدراما التلفزيونية، فمش حابه أعمل في السينما حاجة تقللني". وفيما يتعلق بظاهرة "النمبر وان"، أكدت داليا أنها لا تعارض الفكرة، قائلة: "مش ضد أبدًا النمبر 1 نمبر 2، ده شيء طبيعي من قديم الأزل يعني، على فكرة في النجم الأول عادي، ده طبيعي، وحاجة ما تضايقش، بس الفكرة إنه مافيش حاجة بتتعرض ذات قيمة أقدر أنزل أعملها، بس هو ده السبب، لكن نجم أول ما عنديش أزمة معاها". داليا مصطفى تشيد بمسلسل ولاد الشمس وعن الأعمال الدرامية التي شاهدتها مؤخرًا، قالت داليا مصطفى: "اتفرجت بس مش كل المسلسلات، للأمانه اللي عجبني قوي (ولاد شمس) من الحاجات اللي اتفرجت عليها". وأكدت داليا مصطفى على أن الورق هو أساس الدراما التلفزيونية، قائلة: "الورق الورق الورق، دي أهم حاجة بالنسبة لي، لأن الدراما التلفزيونية قائمة على الورق، السينما مخرج الأول، لكن التلفزيون أساسي لازم يبقى الورق كويس، المخرج بعد كده، الدور نفسه يكون بيقول حاجة، لازم أقدم للناس حاجة جديدة على داليا، هي دي المعايير اللي بحاول أوصل لها". وتحدثت داليا مصطفى أيضًا عن وعيها الذاتي ومراحل تطورها الشخصي، موضحة: "أنا مقتنعة إن كل مرحلة وليها حلاوتها وجمالها، حتى وإن كان فيها بعض المشاكل بس مؤخرا بقيت مستوعبة وفاهمة كويس قوي إن أي مشكلة بتحصل لي هي درس، مطالبة إن أنا أفهم منه المشكله دي حصلت لي ليه؟، وده يمكن الفترة الأخيره بقى عندي وعي شوية، أو فهم إنه لما بتحصل لي مشكله، أبقى قادره ما أقعدش وأتضايق، لازم أفهم هي المشكلة دي حصلت لي أنا ليه؟ إيه السبب؟". وتابعت داليا مصطفى قائلة: "أنا مقتنعة جدًا إن ربنا عمل ده علشان أطلع فايزة في الآخر، مش مجرد إنه هو بيعذبني أو بيضايقني أو بيتعبني، لا، هو عايز يخليني أوصل مرحلة تانية خالص من الفهم والوعي، فأنا شايفة إن أنا بعيش دلوقتي أفضل أيام حياتي، والحمد لله". داليا مصطفى: شايفة إنه أي حد في الدنيا لازم يروح كل فترة لدكتور نفسي وختمت داليا مصطفى حديثها برسالة عن أهمية الصحة النفسية وضرورة التحدث مع متخصصين أو أصدقاء، قائلة: "شايفه إنه أي حد في الدنيا لازم يروح كل فترة على الأقل لدكتور نفسي، يقعد يتكلم معاه، يقول له مشاكله، يساعده لأن الموضوع مش سهل إنك تمشي في الحياة لوحدك، ما تبقاش فاهم أنت ماشي في أي اتجاه، يعني أبعت مسج لحد: أنا عايزه أتكلم، بس عايزه أتكلم دي ممكن لو اتكلمت مع حد صاحبك، 8 دقائق بس مش أكتر من كده، هتريح أعصابك جدًا، تقول له على المشكلة بتاعتك". وأضافت داليا مصطفى قائلة: "الستات تحديدًا، الستات غير الرجالة، الرجالة بتبقى محتاجة إجابة واضحة وصريحة: أعمل إيه في واحد، اتنين، تلاتة، الستات لا.. الستات محتاجة تفضفض بس".


بوابة الفجر
منذ 4 ساعات
- بوابة الفجر
داليا مصطفى: «بأقدم شخصيات جديدة ومبكررش نفسي».. فيديو
كشفت الفنانة داليا مصطفى عن رؤيتها الفنية في اختيار أدوارها، مؤكدة أنها تسعى دائمًا إلى تقديم شخصيات جديدة ومختلفة، وتتجنب التكرار مهما كانت الظروف، مشددة على أهمية النص الدرامي وعمق الشخصية التي تقدمها. تصريحات داليا مصطفى وأوضحت داليا مصطفى، في لقاء خاص مع الإعلامية شيرين سليمان، ببرنامج سبوت لايت، المذاع على قناة صدى البلد، قائلة: "بحاول دائمًا أختار حاجات مختلفة، ما بحاولش أكرر الشخصيات، على قد ما أقدر بعمل شخصيات جديدة، ودي مهمتي يعني، طول عمري ما بحبش أعمل شخصية متكررة أبدًا، وبحب أعيشها قوي، وشخصيات كتير قوي بتبقى قريبة جدًا من قلبي". وتحدثت داليا مصطفى، عن رأيها في السينما خلال الفترة الحالية، قائلة: "أنا بحب أعمل سينما حلوة، مش بحب أعمل أي حاجة، دلوقتي في أفلام كتيرة قوي مش قوية، فأنا مش عايزة أدخل في المنطقة دي، بما إني شغالة كويس قوي في الدراما التلفزيونية، فمش حابه أعمل في السينما حاجة تقللني". وفيما يتعلق بظاهرة "النمبر وان"، أكدت داليا أنها لا تعارض الفكرة، قائلة: "مش ضد أبدًا النمبر 1 نمبر 2، ده شيء طبيعي من قديم الأزل يعني، على فكرة في النجم الأول عادي، ده طبيعي، وحاجة ما تضايقش، بس الفكرة إنه مافيش حاجة بتتعرض ذات قيمة أقدر أنزل أعملها، بس هو ده السبب، لكن نجم أول ما عنديش أزمة معاها". داليا مصطفى تشيد بمسلسل ولاد الشمس وعن الأعمال الدرامية التي شاهدتها مؤخرًا، قالت داليا مصطفى: "اتفرجت بس مش كل المسلسلات، للأمانه اللي عجبني قوي (ولاد شمس) من الحاجات اللي اتفرجت عليها". وأكدت داليا مصطفى على أن الورق هو أساس الدراما التلفزيونية، قائلة: "الورق الورق الورق، دي أهم حاجة بالنسبة لي، لأن الدراما التلفزيونية قائمة على الورق، السينما مخرج الأول، لكن التلفزيون أساسي لازم يبقى الورق كويس، المخرج بعد كده، الدور نفسه يكون بيقول حاجة، لازم أقدم للناس حاجة جديدة على داليا، هي دي المعايير اللي بحاول أوصل لها". وتحدثت داليا مصطفى أيضًا عن وعيها الذاتي ومراحل تطورها الشخصي، موضحة: "أنا مقتنعة إن كل مرحلة وليها حلاوتها وجمالها، حتى وإن كان فيها بعض المشاكل بس مؤخرا بقيت مستوعبة وفاهمة كويس قوي إن أي مشكلة بتحصل لي هي درس، مطالبة إن أنا أفهم منه المشكله دي حصلت لي ليه؟، وده يمكن الفترة الأخيره بقى عندي وعي شوية، أو فهم إنه لما بتحصل لي مشكله، أبقى قادره ما أقعدش وأتضايق، لازم أفهم هي المشكلة دي حصلت لي أنا ليه؟ إيه السبب؟". وتابعت داليا مصطفى قائلة: "أنا مقتنعة جدًا إن ربنا عمل ده علشان أطلع فايزة في الآخر، مش مجرد إنه هو بيعذبني أو بيضايقني أو بيتعبني، لا، هو عايز يخليني أوصل مرحلة تانية خالص من الفهم والوعي، فأنا شايفة إن أنا بعيش دلوقتي أفضل أيام حياتي، والحمد لله". داليا مصطفى: شايفة إنه أي حد في الدنيا لازم يروح كل فترة لدكتور نفسي وختمت داليا مصطفى حديثها برسالة عن أهمية الصحة النفسية وضرورة التحدث مع متخصصين أو أصدقاء، قائلة: "شايفه إنه أي حد في الدنيا لازم يروح كل فترة على الأقل لدكتور نفسي، يقعد يتكلم معاه، يقول له مشاكله، يساعده لأن الموضوع مش سهل إنك تمشي في الحياة لوحدك، ما تبقاش فاهم أنت ماشي في أي اتجاه، يعني أبعت مسج لحد: أنا عايزه أتكلم، بس عايزه أتكلم دي ممكن لو اتكلمت مع حد صاحبك، 8 دقائق بس مش أكتر من كده، هتريح أعصابك جدًا، تقول له على المشكلة بتاعتك". وأضافت داليا مصطفى قائلة: "الستات تحديدًا، الستات غير الرجالة، الرجالة بتبقى محتاجة إجابة واضحة وصريحة: أعمل إيه في واحد، اتنين، تلاتة، الستات لا.. الستات محتاجة تفضفض بس".